så kom DÖDEN på besök...

mamma är förtvivlad. mammas mamma är död.

men mamma är inte förtvivlad över att mormor är död, nej hon är förtvivlad för att hon inte kan gråta. hon skämms och vågar inte prata med sin familj på den knastriga linjen ner till södra mörkaste kalla Polen.

mormor som dog egentligen redan i våras är numera dödförklarad och då förväntas man gråta. men hur ska man gråta över någon som man redan sörjt färdigt, eller varför måste man gråta på beställning bara för att teve säger så i alla cheezy hollywoodfilmer.

jag gråter när jag tittar på magnolia säger jag, jag gråter när någon sjunger fina luciasånger säger mamma. vi gråter när vi är ledsna helt enkelt eller när något berör oss. men hur ska man sörja nåt man inte sörjer?

man kan inte hetsa fram sorg, man kan inte hetsa fram sjukdom och man kan inte hetsa fram stress. vi hatar den när den äter oss och vi kräver att den ska komma tillbaka när den överger oss.

sorg e vackert säger vissa

svält är också vackert säger andra

magnolia e vacker säger jag

men den riktiga döden när den kommer med att ruttna bort med lunginflamation i en kall dragig gammal sekelskiftesvilla i södra polen är inte vackert och heller inget att sörja eller gråta över.

ond bråd misär med sotiga ögon, vassa kindben och frusna blålila gängliga lemmar är också vackert på kort i rätt ljussättning men vem fan trivs med att svälta frysa och vara rädd och jagad egentligen

knark, svek misshandel och våld är vackert i filmen magnolia men vem av oss vill byta med någon av karaktärerna på riktigt egentligen och skura döda paddor från vår bilkaross

jag tror vi gråter av helt andra skäl än över det faktum att vi konfronteras med ond bråd död. för att vi minns allt det vackra som var. vi förskönar saknar och våndas över att något vi hade har tagits ifrån oss. vi saknar det vill ha tillbaka, vägrar inse att det roliga är slut.

men när mormor dör av dubbelsidig lunginflamation och förruttnelse i sin kalla dragiga säng då andas jag och mamma ut. äntligen. nu fick hon frid. nu kan hon gå till himlen och möta per i pärleporten som den goda katolik hon är. eller dansa och sjunga igen med änglarna i himlen eller göra precis vad hon vill. hon slipper iallfall ligga i den där förbannade jävla sängen och låtsas att hennes liv är värdigt.

dessutom har vi så många levande döda ibalnd oss som vi tvingas se på dag ut och dag in så döden liksom skrämmer oss inte ens längre

vem orkar med död när man vill leva. nej usch fy ta bort. döden finns här mitt ibland oss så det räcker och blir över. vi slåss mot den varje dag, somliga stupar och faller andra reser sig och sparkar den i ansiktet gång på gång likt zombies i den värsta b-film

jag hatar fortfarande mig själv varje dag för att jag är så jävla fräck att jag vågar välja livet. hajja den dubbelmoralen. här sitter jag och tycker att jag är värdelös för att jag tillåter mig att äta mat. men som en smart väninna sa en gång. om man inte orkar leva för sin egen skull ibland får man offra sig och leva lite för andra. så just nu kickboxade jag ner döden. jag tänker leva ännu mer för mammas skull just nu. så varje gång jag tvivlar på mig själv och mitt egenvärde kan jag ju låstsas att jag är här för någon annan åtminstone.

den sista personen på jorden som bryr sig om jag är tjock eller smal...där fick du döden.

du trodde du kom på besök men du blev nermejjad av lokomotivet. jag tänker återkalla fler zombies från ditt dödsrike än du vågar gissa ana och tro...så akta dig.

mormor tog du för länge sen, henne kan du inte använda som vapen mot oss. vi älskar henne för den hon var istället för hennes död.

vad fan är det för jävla sätt att visa uppskattning på förresten. sörja nåt som var när man istället kunnat glädjas åt allt fantastiskt som var...

nej du döden, mot mina smalben har du slipat ditt sista vapen...


-----------------------

bra skrivet???

 i så fall gå in häääär och lägg er röst på mig!!!!

eller skriv ett hatmejl och massa elaka kommentarer det är också kul...men rösta hellre


Kommentarer
Postat av: kari

ronnie, jeg leser bloggen din, nesten hver da, jeg forsøker å holde meg oppdatert og hver eneste gang sitter igjen tankefull...du skriver så utrolig fint, du skriver tankene jeg har tenkt om og om igjen og jeg setter sånn utrolig pris på alt det du forteller. jeg kjenner meg igjen i så mye, både i dine erfaringer av anorexi, kampen imot den, mot liv og død og du kan ikke vite hvor mye inspirasjon jeg har funnet i lesningen av det du skriver.

på mange måter blir jeg lei meg av å lese om de forandringene du har gjennomgått siden jeg ble kjent med deg, men samtidig blir jeg så stolt når jeg ser at du endrer ditt syn på ting.

jeg hadde tenkt å skrive til deg for lenge siden om at du måtte være sterk og tro på at du skulle klare å vinne over anorexien og demonene. men jeg visste ikke hvordan jeg skulle si det, for jeg vet at sympati kan understøtte den egensympatien man har. vet ikke om du hadde akkurat det, men jeg tror, som du sa selv for kanskje en dag siden, at man påvirkes av sin omgivelse og at medlidelse kan føre til mer selvmedlidelse og at til syvende og sist må man være tøff med seg selv.

det har du absolutt vært og jeg beundrer deg enormt mye for det.

jeg ble så berørt av ditt innlegg om din mormor, kom til å huske på da min farfar døde og jeg ikke hadde besøkt han på flere år. nå bor min egen mormor i min egen by og jeg ser henne så altfor sjeldent.

det er så lett å være egoistisk og prioritere hva en selv synes er behagelig, jeg synes det er ubehagelig å omgåes min egen familie på en nær måte emosjonelt og skulle gjerne gjort det annerledes. men jeg er 26 og hvordan endrer man på et mønster? jeg beundrer deg til døden for hva du er, for hva du gjør og for hva du vil stå for og jeg skulle ønske jeg var i stockholm akkurat nå.

fine ronnie, du er en av de personene som har gjort størst inntrykk på meg den tiden jeg bodde i stockholm. å vite at du lever er viktig for meg. vit det. puss.

2008-01-04 @ 02:52:39
Postat av: ronnie

söta fantastiska underbara lilla kari...jag önskar du var här med men när du skriver så fint så blir jag helt förlamad...jag får skrivkramp, vilket brev, vilket hey vilket wow!!!

jag saknar dig massor med mycket också och var är du? nu får jag helt enkelt se till at komma och hälsa på dig var du än är!

tack för din fantastiska feedback, du anar inte hur mycket den betyder just i kampen mot demonerna. när jag vinner när jag känner mig stark för den JAG är då är demonerna inte ett piss värda!!!

Postat av: Umma

Men din lilla skitunge! Nu blir jag faktiskt lite purken här på golvet där jag ligger och drömmer. MAGNOLIA gick, om jag inte minns fel, på televisionen igår kväll? Hur urbota dum får man vara som missar det? Så trögt!

Ps. Du ÄR bäst!

2008-01-04 @ 21:59:22
URL: http://nimrod.blogg.se
Postat av: ronnie

umma : i know! magnolia höll mig sällskap hela natten lång =9

2008-01-04 @ 22:34:25
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: kari

magnolia er den beste filmen jeg vet om! så den gikk (ja vi har svensk tv i norge) men mitt selskap ville heller spille spill... men oh, ronnie kom og besøk meg i alta når du vil, min dør er åpen!

2008-01-04 @ 23:39:05
Postat av: candy

Jag tycker att det var djävligt bra skrivet. Du är fantastisk.

2008-01-04 @ 23:52:46
Postat av: a.

galet bra skrivet !!!!!

2008-01-04 @ 23:59:21
Postat av: anna

ja jag ahde tänkt skriva en amssa beundrande saker här och så men..så bstämde jag mig för att rösta.
Så du har min röst.

puss och kärlek.

2008-01-04 @ 23:59:33
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: ronnie

tack alla darlings!!!

2008-01-05 @ 01:09:28
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Jasmin

underbart skrivet. verkligen.

2008-01-05 @ 16:00:38
URL: http://lovelysunday.blogg.se
Postat av: Ellebelle

det där inlägget var bara helt fantastiskt. så bra och veckert skrivet. jag kom givetvis att tänka på min mormor när jag läste det. det är så sant som du skrev: jag gråter nog inte för att mormor är död utan för allt det vackra som poppar upp i huvudet när jag tänker på henne.. hur hon klappade min kind..

tack. det var en värdefull insikt.

PUSS

2008-01-17 @ 17:24:08
Postat av: Knutkajsa

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2009-06-16 @ 08:21:15
URL: http://knutkajsa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback