psykisk sjukdom och medberoende

jag har sagt det förr och jag säger det igen.

sluta tassa på tå för era psykiskt pajja vänner nära och bekantas bekanta.

det spelar ingen roll om de lider av dubbelsidig hjärnförslappande schizofreni eller själslig bronkit. i dont care och det borde inte ni heller göra.

vill man slita upp någon ur skiten får man göra det genom att kavla upp ärmarna sätta en klädnypa för näsan och ditch the dirt.

jag läser en tjejs blogg. hon är pissanorektisk. äckelmanipulerande och bara jävligt mycket anorexia hela hon. hela hennes omgivning smyger som kastrerade katter kring henne, smörar, lismar gullar och pluttar och hon står i mitten och styr och ställer likt den värsta stalinisten. så fort någon kommer med någon vettig kommentar om att hon kanske borde skärpa till sig och skaffa sig ordentlg hjälp eller poängterar att hennes betéende är sjukligt fel och vridet så tokflippar hon hotar med att stänga ner bloggen och gnäller som en treåring om att folk är så dumma så dumma som säger elaka saker...suck ännu ett bevis på anorexi förvandlar dig till en femåring inte bara i kroppen utan i huvet också...hjärnan krymper, du regredierar och förhoppningsvis dör du så småningom också så du slipper fortsätta plåga din jävla omgivning.

för det går faktiskt så långt tillslut för vissa. att de styr hela sin familj, omgivning och alla sina bekanta (de få som finns kvar och det brukar ju iofs inte vara så många iochmed att anorektiker är skittrista sura paranoida monster att umgås med)

psykisk sjukdom ska som alla annan sjukdom botas kureras utrotas...den ska för guds skull inte uppmuntras. att säga till en anorektiker att hon är söt i sin nya tröja är som att säga att hon är ful om hon någonsin kommer att våga lägga på sig ett gram mer än vad hennes trötta kropp består av i just detta nu i denna söta tröja.

om du hittar din sambo kräkandes på toaletten med svettpärlor sprutande i pannan säger du väl inte aw grrr baby just i detta nu tänder du verkligen mig kan du inte alltd vara så här intensiv och het...

fast tja...

det dubbla är ju faktiskt att döden ÄR VACKER! det finns något i det där tärda svåra och bittra som tilltalar en konstnärlig sida hos många av oss...

höga kindben, skarpa tärda drag, bekymrad blick, glasartad genomskinlig hud...allt det där är ju skönhetsattribut framförallt i modevärlden men också i konst litteratur och film... samtidigt som de är tydliga tecken och symtom på psykiskt lidande och sjukdom...

tror pappa sa någon gång nåt i stil med att "döden är vacker men inte fan vill man dör för det" ...nu svär inte min pappa och han uttrycker sig nätan enbart med poetiska bisatser eller med referat till kända filosofer och tänkare men ni hajjar konceptet...

ja döden är vacker men vi vill leva ändå

människan är alltså djupt olycklig oavsett vad...

jaja bla bla jag orkar inte avrunda det här. vill bara understryka att fenomenet finns är där och att det stör mig oerhört och att jag skulle tycka det var skitballt om folk gav mer svar på tal och vågade stå på sig och säga emot när de hamnar i konfliketer med sjuka människor. oftast är det liksom ändå inte människan bakom sjukdomen ni har att göra med när ni verbalslåss. ni slåss mot demonen i dem som tagit över det som du saknar hos dem det som de en gång var. våga slåss mot den demonen. våga be den dra åt helvete och säga att den inte är okej.

kram och trevlig lördag knäppskallar!

Kommentarer
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Väldigt visa ord! Det tråkiga är att det också är ganska vanligt att folk bortsker från människan & bara ser det sjuka.. Jag har fått slita som fan för att folk ska se att jag är en människa. Jag vet när det är mina diagnoser som tar kontrollen & där instämmer även läkare & psykologer som säger att jag ahr god insikt, & jag vet när det är jag som har åsikter, tankar & känslor. Men äckligt ofta degraderas vad jag säger & tycker till att vara oväsentligt för att jag är störd =( Men som du säger är det även vanligt att folk accepterar att anpassa sig till sjukdomen istället för att försöka utrota den & anpassa den sjuka till det friska, där den sjuka borde traska omkring - egentligen. Behövs jämnvikt.

Postat av: emelie

Tack!
Äntligen någon som håller med mig om att man inte hela tiden ska sitta och gulla så förbannat.
Jag är själv psykiskt sjuk, och jag avskyr att man ska dalta så förbannat med alla.
Ibland kan jag visserligen kanske vara lite väl brutalt ärlig mot folk, men hellre det än att stå och se på när de går ner sig i skiten helt.
Sen måste jag hålla med SKINHEAD BARBIEDOLL också, folk är så förbannat dåliga på att se människan bakom sjukdomen/missbruket.

Fortsätt slåss

2008-02-10 @ 20:13:25
Postat av: ronnie

skin: jag tro faktiskt att om det finns någon som är störd på riktigt men lyckas visa sitt eget rätta jag ändå och vara stark samtidigt så är det du. det som skrämmer folk hos dig är inte din stördhet. det är din genialitet och styrka och klarhet och insikt som finns där hela tiden ändå. du är typ livskonstnär. sen att du mår skit emellanåt är fan inte okej och jag önskar att det gick att radera bort de dagar och minuter ur ditt liv så att du fick vara du. knäpp och galen och intensiv fast ångestfri. för det är inte dig och din fantastiska personlighet det är fel på i det här laget. du är tusen gånger bättre och coolare som du är speceillet i jämförelse med alla trista vanliga idioter på torra land. ditt problem är din ångest. utan den vore du fan jesus...

2008-02-11 @ 01:01:31
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: ronnie

emmeli: om du är så insiktsfull som du är i ditt inlägg så hejjar jag mer på dig än alla som gr runt med diagnosen hej jag är frisk...jag säger till dig som till skin. behåll ditt intellekt och din skarpsyn. fortsätt va brutalt ärlig mot dig själv och alla andra i din väg. sen är jag tyvärr inte hjärnskrynklare så jag har ingen aning om hur du ska deala med det som gör att du mår kasst. men behåll dig själv och slåss mot det som styr dig när du mår dåligt.

styrkekramar

2008-02-11 @ 01:04:49
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Jag äter fudge & loving din söta kommentar!! Är så jävla skröplig om dagarna nu så alla såna där fina ord lapar jag i mig med glädje :) TACK! KRAMPÅRÄJ!

2008-02-11 @ 10:06:35
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: emelie

Tack :)

Även jag vet med mig att jag har full insikt om hur saker och ting fungerar så kan jag aldrig lyckas göra något åt mig själv, fortsätter i samma banor ändå.
Men lite hjärnskrynkel i form av DBT har faktiskt börjat hjälpa mig en bra bit framåt.

Kram

2008-02-14 @ 19:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback