Jag kan inte min saga utantill



När man var liten så tyckte man om att höra samma saga om och om igen.

mina sagor var inspelade på kassettband kopierade från bibliotkets stora sagoavdelning och namngivna med klisteretiketter på Galne Gunnars prisdumpade bigpack av kasettband.

varken mamma eller pappa var särskilt intresserade av högläsning i mina unga dagar. så jag frossade i de som fans att tillgå från allt vad Astrid Lindgren till Tintin hette....

lyssnade om och om igen tills jag kunde alla utantill och det nästan inte gjorde något att de  hackade och mosade sönder och tuggades ihjäl... de där Galna Gunnars blillgia plastkasetterna.  i värsta fall gick pappa och lånade om, och spelade in nya åt mig.

så förutom mitt stall och min käraste dyrbaraste uppsättning av luktsuddedoftande mylittleponnysar i ojämna familjekonstallationer, så var nog den där samlingen bland det finaste och dyrbaraste och det tryggaste jag hade.

20 år senare idag så söker jag efter samma sak.

jag vill kunna sätta mig själv på play och jag vill kunna mig själv utantill. jag vill veta vad som händer de närmaste 55 minutrarna och jag vill kunna pausa och vända på bandet och fortsätta och trycka på On när det passar precis mig, precis just då. sen om något går sönder så vill jag kunna  laga lätt antingen med billig tejp eller förlita mig på att det finns en safe backup på ett stort bibliotek att tillgå, om allt mot all förmodan skulle hänga sig och tuggas sönder.

om jag blundar nu och känner efter så vet jag att idag var nästan en sån perfekt kassettbandsdag. nästan förinställd med tajmer och bäst av allt så kommer den sakta men säkert snurra klart och ta slut snart precis lagom i tid, som det var förutbestämt.

jag gissar att om jag fick somna med ett luktsudd under näsan skulle jag andas djupare och lugnare, men jag får nöja mig med att inbillas ikväll istället.

jag skulle kunna skriva om vad som utspelat sig på mitt kassettband idag men det ger liksom egentligen ingen mening. det var ju samma saga som sist liksom. samma och lika rätta söndagssaga.

jag visste inte om jag skulle orka lyssna på hela när jag vaknade i morse, men den blev bra så fort den satte igång. sen var det lite trögt och svårlyssnat där nångång på mitten och sen så lättade det. för att så småningom bli ganska läskigt med hög puls innan saker och ting klarnade och jag fattade sammanhanget igen och kunde samla ihop alla bitar och lägga dem på plats och sluta ögonen och berätta för er att det är dags att sova nu.

snipp snapp snut...så var sagan slut.

Kommentarer
Postat av: Stella

vad e grejjen med sj:s bokning? om jag kollar en grejj blir den mer populär och alltså dubbelt så dyr?! hat

har du nån seriös tanke om o dra till kbh över midsommar? hoppas vi ses på fredag (senast)!K/S

Postat av: mie

BARA ETT TIPS



Sugen på att få gratis presentkort rätt ner i brevlådan på en valfri butik? Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem nu, sidan har inte så många medlemmar! Växlar man in till ett presentkort på 500:- så får ett till presentkort på 500:- gratis, gäller under hela juni månad!

Bli medlem här: http://www.freestreet.se/?r=87

2009-06-03 @ 03:23:20
URL: http://memie.blogg.se/
Postat av: Mirry

Anmäl din snygga blogg till Veckans Blogg!

Vinnaren belönas med en länkning!



www.arntyochmirry.se

2009-06-05 @ 13:33:35
URL: http://www.arntyochmirry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback