deserve your reputation...

jag var pirat när jag vaknade imorse. pirat eller sjöman, fast inte bakfull och inte ett dugg sugen på rom.

var väl ur lägenheten på en kvart och förtio minuter efter att jag slitit mig i håret framför spegeln satt jag med ganska äckligt kaffe, en äcklig macka och äcklig youghurt och ännu äckligare färskpressad apelsinjuice på MOJO café och lyssnade på nån lallare som trodde han föresläste om marknadsstrategi och ännu värre trodde han var bra på det.

det var han inte.
jag fick ont i magen av frallan, blev sur av det dåliga kaffet men kickstartades ändå av de 600 kalorier jag konsumerat på en halvtimma så jag tog en iskall höstig promenad på stan med min fagraste vackraste väninna och konstaterade att det inte bara var inbillning, det är faktiskt höst i luften.

hann förbi kära mor på Östermalm också och fick med mig mat som i en matlåda och inte ett kilo gräslig föda och havsinsekter för en gångs skull. köpte en valnötssurdegsbulle på GatÅ och hann precis som vanligt och alltid på klockslaget trilla in på sekunden på redaktionen för att bunkra upp vid jättedatorn och viga resterande timmar av dygnets ljusa timmar åt att redigera Björn Gustafsons nylle och spandexklädda kropp.

vid halv nio hade jag nackspärr igen som vanligt och var så stelfrusen att jag fick sätta på tänkarmössan och pundarvantarna och ignorera likheten med Köpenhamnstidens vardagsoutfit.

snurrade ännu ett varv på stan och ramlade tillsist in på ett folttmt Ego bara för att leka mördarleken med Magnus Betnér i en kvart och sen suga i mig tre fyra cigg, frysa lite till och därpå fundera över vad det var i Aron Flam som en gång fick mig att vilja klippa och klistra och rita hjärtan i skolkatalogen. jag kanske inbillar mig men hans namn framkallar någon form av våt tonårsdrömssignal i min lillhjärna. men nu har jag glömt varför.

träffade iallafall finaste Dompan en snabbis och försökte att inte associera konstigt mellan squascracketar, malplacerade komiker en bardisk och en inbillad rundgång i huvudet med ljud som ekade av en upphetsad pytonorms väsande eller en skallervariants frenetiska stjärtdans. det var nåt luften som fick mig att önska att jag att bestämt mig för att vakna som cowboy den dan istället för pirat så att jag kunnat tända en tändsticka under skon med ett ritsch och spränga bomben med all gas som redan överfyllt lokalen.

men det behövdes inte

den obehagliga låtsaskomikern ramlade av scenen sen av sig själv och en härlig lejoninna äntrade istället och körde skeppet i hamn.

jag blir varm, tillochmed i köldknäppskall septemberkyla, av att möta kattdjur i natten. och ikväll snokade jag rätt på två.

katt möter katt och tycke uppstår. katter respekterar andra katter iallafall de som inte frentiskt är i tvångsmässigt behov av att pinka revir.

synd på kattsläktet bara att så många är miljlöskadade och synd på mänskligheten att så många tror att de är hundar...eller förlåt ÄR hundar.

nu ska piratkatten sova utan tänkarmössa och pundarvantar.

hon ska sova och drömma sött om spandexklädda välsvarvade silverlår och konstiga hjälmar. för imorgon måste hon utan 600 kalorier till frukost cykla sig genom stan på fastande mage till GatÅ och hoppas att de säljer fler valnötssurdegsbullar och att hennes nyfunna hund-vän på Sandys på Drottninggatan köpt in alprosoyamjölk till hennes vaniljlatte som han lovat så att hon slipper äta deg från Mojo och bli sur av surt bryggkaffe.

man får förtjäna sitt rykte och definiera sig själv efter det man desajrar...

jag desajrar kanske fel, men just idag gick allting ändå väldigt rätt.

skål med hallontranbärsjuice i vinglas på det kapten. skål alla medrövare på mitt sjörövarskepp. skål och godnatt i kattnatten.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback