"I have Social Disease....

 I have to go out every night. If I stay home one night I start spreading rumors to my dogs."

aw

Rödvinsskalle idag...aj aj

Långpromenad på förmiddagen för att försöka pussla ihop själen med kroppen igen, med slutdestination Skanstulls antikvariat där jag förlorade mig i böckernas land som vanligt.

jag kan stå i timmar och glo på på böcker, önska att jag hade tid att läsa de allesammans eller att jag hade läst de allesamman. Det är så magiskt, så många livsöden, historier och världar där i hyllorna, sammanbundna i fula och ofula bokpärmar med bra eller inte bra titlar. Där står man och dömmer alla dessa timmar och år och dagar av slit efter hur boken känns i handen, luktar i näsan och komunicerar med själen genom ögonen...

precis som när jag ska beställa mat ute så har jag alltid känslan av att jag gjort fel val...fast idag tror jag faktiskt att jag valde rätt...

hittade en liten pärla av Slavenka Drakulic´ , vilket namn förresten...får man ta det, får jag ta det, jag vill också heta drakulic´´...ritterland har pappa hittat på... om jag ska ha ett taget namn kan jag väl få ta det själv eller hur...jag kanske köper hela henne koncept och döper om mig till slavenka också när jag ändå håller på...skulle det funka...passar det mig? va?

hursomhelst boken heter

"hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna"

och jag hann väl mest skumma den lite på tuben på väg hem igen...hon berättar om Polen och Öst, hur man fick anpassa sig snällt och sansat om man ville beställa något ute på ett kafé...först fråga efter juice som inte fanns för ombestämma sig till kaffe men då fanns detingen mjölk och sen när man tillsist gav upp och frågade om de bara kunde ge en de man hade så fick man alltid coca cola...om man befinner sig mitt i kalla kriget eller på savannen finns det alltid coca cola...det är läskigt och sant.

jag minns själv somrarna i Polen när vi hälsade på hos mammas gamla väninnor. jag som barn fick vänta på att tant Joascha kom hem efter att ha köat i timmar för att få tag på ost korv och bröd...en kö för varje inköp...oftast kom hon hem supernöjd med sina skatter och berättade och gestikulerade vilt om hur hon slagits för att få den sista kjobasan och att hon hade lite förtur ibland för folk kände igen henne som "apotekerskan" och sparade en snutt här och där även om det egentligen officielt var slut på ransonerna...

jag brydde mig inte så mycket, så länge jag slapp köa själv så spelade det ju ingen roll, det fanns ju mat på bordet. det fannas mat på bordet och man kunde hyra film billigt i videobutiken.

jag skulle nästan föredra den sortens värld idag. slippa välja liksom.

idag finns det bara palsternacka och gul lök i affären så vi skiter i vad ni är sugna på till middag, ät palsternacka och gul lök och var glada. allt smakar ändå likadant med bra vodka till! tänk vad praktiskt.ingen beslutsångest, inga val, inga fel eller rätt, inget onödigt energi och tidsslöseri på planering och receptletande bara. här, ät, soppa på rödbettor och barkbröd till. Nazdarovje!

nu ska jag faktiskt själv lägga mig under täcket en stund, läsa vidare...drömma mig bort...för sen snart är det full rulle igenoch jag är ganska pajj redan...som sagt rödvinsskalle...

well som sagt kom gärna förbi Färgfabriken i Liljeholmen ikväll och kolla in John Duncans vernissage! jag kommer vara där kort runt öppningen iallfall...men innan dess ska jag hinna förbi Modemässan en snabbis och sen är det Vice-festen som gäller...

uhhh mitt huvud...aj aj aj....

Kommentarer
Postat av: Majs

Jag föredrar rödlök :)

Postat av: Hannah

Mmm det är så härligt med så mycket böcker och så sorgligt hur lite tid man har att lägga på dem :/

2008-02-03 @ 01:31:45
URL: http://hannahelais.blogg.se
Postat av: ronnie

majs: i warsawa kan ingen höra dig skrika
hannah: jag vill va en extra person så jag hann läsa allt jag ville

2008-02-03 @ 02:27:49
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback