How to impress a bartender...

Som jag nämnde igår så drack jag nog den godaste drinken jag fått sen jag flyttade tillbaka till Stockholm och lämnade mitt eget barskåp hemma i Danmark övergivet och sorgligt tomt.

När jag går ut och ställer mig i en bar så finns det ingenting som ger bättre intryck på mig än en bartender som ser vad jag vill ha utan att jag behöver fråga honom om vad han har att rekomendera. På samma sätt som när jag går ut så finns det ingenting som gör sämre intryck på mig och gör att jag vill strypa, hytta med näven och slå och fäkta vilt omkring mig av besvikelse om jag inte kan få samma fråga besvarad på ett vettigt sett.

..typ ehhh, ja asså jag vet inte alla gillar ju olika jueööö...

Så var alltså inte fallet på Il Tempo igår. killen  hade skills. Klockan var strax innan nio på kvällen och han frågade först om vi ville äta eller om vi var på eftermatendrink...det var vi ju...och då visste han precis what kind of drink to pour into my glass.

Som sagt...en citronlimesorbethistoria toppad med lyxigt bubbel...
 
Imponerad av smakupplevelsen blev jag lite intresserad av killens skills och var ju såklart tvungen att fråga mer. Om drinktyper, favoriter och om skräckexempel. Som gammal bartender så vet jag ju att jag själv skulle börja gråta om någon kommer in och beställer en tvåa tequila sunrise med extra grenadine  eller en White Russian på lättmjölk.... Men hur jag än försöker pumpa min nya favorit till Spirituosamästare på info om bästa beställningen så får jag inte riktigt något vettigt svar ut ur honom. 

Nja, det viktigaste är att det beställs med gott uppförande och lite eftertanke och det är något de flesta lever upp till. Det finns inga dåliga beställningar så länge ingen är oartig eller drygfull...


Det svaret duger ju inte långt så jag försöker kontra med att berätta att i Ryssland där jag tillbringade ett mörkt och kallt halvår dricker flickorna en mix på husets lokala fatöl och grenadine ur stora höga glas och männen shottar ren vodka ur slitna vinkaraffer och tuggar saltgurka till. Avviker man från den här drinktrenden är man mycket konstig och tjejerna tittar konstigt på en och vid ett tillfälle så högg faktiskt en brud min vanliga fatöl och gick upp till baren för att komma tillbaka med en ny...KNALLROSA!!! Det var en artig gest...hon ville att jag skulle passa in.  Öl med grenadine...nu kan jag inte leva utan det.

Då kisar Il Tempos bartender upp i saltkronan, lutar sig över den välpolerade höga mahognybardisken och får något drömskt i blicken ...och så kommer den...svaret på frågan och lösningen på gåtan om hur du bäst imponerar på en riktigt duktig bartender...

Joooo, iochförsig...en gång i somras kom det in en riktigt cool tjej, hon satte sig ensam i baren och beställde en sexa Manhattan, rörd utan is rakt av utan att blinka...och när hon dessutom frågade om jag kunde göra den på Markers Mark Bourbon började jag nästan att gråta...

Så nu vet ni folks, no more Snöboll, Päroncider och Vodka Redbull... ska ni dricka på riktigt är det rena järn som gäller...inget läskeblask. Om det nu inte är så att klockan är strax innan nio ch ni har vägarna förbi högbergsgatan...så ska ni spana efter han med den drömska blicken i mahognybaren och prova den där citronlemonsorbethistorien med bubbel...122 spänn kostar den...

Kommentarer
Postat av: Sin

Ni borde gifta er, rakt av! Jag ser kärlek hela vägen!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!

2007-11-06 @ 14:35:08
Postat av: ronnie

haha nej du...inte min kipp of the även om han kunde sina grejer ;)

Postat av: Sin

Attans rackarns då! ;-)
Ville du lunchdejta idag??

2007-11-07 @ 10:32:38
Postat av: raaz

Är detta denna frozen bellinitini som du tjatar om hela tiden?
8D

2008-01-22 @ 01:21:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback