Det är mycket blommor och tända ljus på Stureplan 2007...

Ángående dagens artikel i Aftonbladet om ihjälkörningen på Stureplan i morse >>>

Det är ju inget snack om saken att vårr storstad är uppdelad i hög och lågstatus-stadsdelar.
Söder är wannabe-anarki, rebell ungdom och palestinasjalar. I Vasastan bor alla Svensson, medelklassen och barnfamiljerna, I Gamla Stan är det ingen som vet vem som bor ,men vi misstänker att det är gamla konstnärstyper eller snorrika äldre änkedamer som sitter och håller på kåkarna istället för att kasta in virknålarna och lägga in sig på ålderdomshem som alla andra dödliga. Och sen har vi Östermalm och Stureplan

På Stureplan bor Stockholmseliten. Lite som i gamla goda dagar när det fina folket bodde i Törnrosas slott  De rikaste vackraste sitter på sin sida av den törniga rosenhäcken eller de röda repen och dricker champange och konjak (eller fantaochrosévin om det är över 20 grader varmt för då är det sommar). Men det måste ju finnas ett större skäl till att de drar sig till just Stureplan. Visst här finns bra shopping, krogar, Sturegallerian och Svampen. Och om sommaren kan man strosa på Djurgården och mata Svanarna i Strömparterren.

Men det kan ju inte bara vara det enda som är grejen!? För det finns bra affärer, resturanger och cafér i hela stan. Vatten, promenadstråk och ankor också.. De simmar inte enbart kring Djurgårdsbrunnsbron. Jag lovar. Det enda som utmärker Stureplan rent arkitektoniskt är ju själva Svampen och visst att det är trevligt att slippa bli blöt i håret om man väntar på taxi och det regnar och man har glömt sitt paraply men det kan ju liksom inte va DET som gör Sture till Sture.

Jag inbillar mig att Stureplan med Östermalm länge har upplevts som kanske lite mer skyddat, säkrare och bätrre än resten av Stockholm och Sverige. Här bor det ju bara lyckade människor, här har ju bara de rika råd att äta och shoppa så här undviker vi helt enklet onödigt bråk. Förresten varför ska vi bråka, här har ju alla allt? 

Tills nu då rå. Svampen har fått svamp...och precis som alla andra parasiter så sprider sig svampen över hela Stureplan och Östermalm och förgiftar, förfular och förgrönar det som förut var så välpolerat och snyggt. Dödsmisshandel, våldtäkter och ihjälkörningar...det sker överallt, hela tiden, överallt. Dödsmisshandel, våldtäkter och mord. Det är mycket blommor och tända ljus på Stureplan 2007, Någon har rammat törnsrosa-häcken och smittat svampen.

_____________

obs kommentera gärna för jag är mkt nyfiken på vad ni har för personlig hållning...

sug eller ljug ;)


Kommentarer
Postat av: Elin

Jättebra skrivet! Som vanligt.
Ha en bra dag.

2007-11-07 @ 12:36:25
Postat av: ronnie

Elin: ja men håller du med eller inte?

Postat av: Sin

Baby girl, våldtäkt (utan c). Pyss på nosen.

2007-11-07 @ 13:21:32
Postat av: Petra

det finns en sak jag stör mig väldiugt mkt på i din blogg och det är din attityd mot djur som är väldigt mkt dubbelmoral
tex häromdan skrev ud att du leta päls, P Ä L S?!!! är du helt galen?! du vet ju allt skit som ligger bakom o vad en päls represneterar... jag blkev faktsitk arg
det har funnits andra grejer också ang samm ämne

ledsen om jag låter hård nu men det är en sak som ligger varmt om hjärtat och du vet att jag diggar dig ändå...

2007-11-07 @ 13:22:18
Postat av: jossan

ja det är ju helt klart en större grej (media gör det större) att nåt sånt händer på stureplan än om det hade varit i fittja. det är på stureplan det fina folket bor, där händer inget skit, däremot i nån sunkig förort, där kan vad som helst hända...

2007-11-07 @ 13:35:35
Postat av: hannah

jamen precis...om det hade varit några Fucked For Life-snubbar, eller för all del vem som helst ute i någon av de o-posha förorterna...då hade det blivit en notis i Aftonbladet, på sin höjd.

City med sitt pulserande Stureplanshjärta är ju Den Riktiga Världen där Viktiga, Riktiga Människor lever.
Allt som sker där är naturligtvis av riksintresse, det förstår väl alla?

2007-11-07 @ 13:48:34
Postat av: Elin

Jag tror att det nog finns en poäng i det du skriver. Har inte bott särskilt länge i Stockholm och livet kring Stureplan har jag aldrig haft någon vidare koll på. Känner inte att jag är tillräckligt insatt i livet i någon av Stockholms stadsdelar för att ha en egen uppfattning. Däremot får ju helt klart det som händer runt Stureplan mer uppmärksamhet än om motsvarande hade hänt någon annanstans.

2007-11-07 @ 13:51:25
Postat av: Sin (BESSERWISSERN)

Bara för att klargöra min kommentar.

2007-11-07 @ 14:01:09
Postat av: ronnie

men känns det inte lite som att fasaden stureplan börjar krackelera... eller att tiden stått still lite för länge där... söder växer så det knakar med kvällsöppna gallerior och nya butikskedjor...på sture händer...inte så mkt just nu...boutiqerna e fortfarande fina boutiquer men det har de ju varit de senaste 20 åren också...

2007-11-07 @ 14:32:30
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Elin

Det ligger väl lite i den "öfvre" kulturen att vara, i alla fall på vissa områden, konservativ? Samtidigt känns det som att stureplan växer, i den mening att fler och fler vill vara där och att fler och fler olika samhällsskikt hittar dit. Stureplan kanske utvecklas mer ofrivilligt och okontrollerat än t ex söder?

2007-11-07 @ 14:43:13
Postat av: Steve

Inför drängfilter för tillgång till citykärnan.

2007-11-07 @ 16:44:53
Postat av: Tamara

Jag flyttade fran Sverige for snart 13 ar sedan.. Ett halvar efter att en van till mig blivit skjuten i ansiktet utanfor Stureplan. Jag vet inte om Svampen fatt svamp NU, utan tror den haft det lange. Folk vill garna inte titta det fula rakt i ansiktet, sa har det alltid varit.

Nu efter sa lange, ar jag och familjen tillbaka, vi tanker att det kanske ar en battre plats for barnen an ett vilt New York. Sa hander detta. En gammal vans bror blir nermejad pa samma plats? Jag borjar tvivla. Banji var en bra person. Far till tva sma barn, gift och med ett ordnat liv. Det dar ar en helt annan niva av ondska.

RIP.

2007-11-07 @ 17:09:50
Postat av: Ruby

Kanske börjar rikingarna förstå att man måste börja tänka på andra än sig själv om Stureplan och Östermalm slutar vara skyddat område. Segretion suger. Man kan aldrig skydda sig mot ondska om man inte vågar se det.
Jäkligt tragiskt det som hänt och hur hade media reagerat om det varit en dödskörning i Trångsund eller Tensta...? Vad tror ni?

2007-11-07 @ 18:11:22
Postat av: Petra M

Jag förstår inte vad ni snackar om. Skulle Stureplan fram tills nu varit en slags "skyddad verkstad" för överklassen? Skulle Stureplan fram tills nu varit tryggt? Var annars i Stockholm finns det metalldetektorer i entrén till nattklubbar? Var annars i Stockholm finns det så mycket droger på krogen som på Stureplan? Och var annars i Stockholm blir tjejer kallade för gänghoror av sina "vänner" om inte på Stureplan? Jag har bott i Stockholm sedan -93, och jag har alltid tyckt att det kännts mycket otryggare att gå ut nattetid kring Stureplan än exempelvis det du kallar wannabe anarki (?!) Söder. Och detta är verkligen ingenting nytt. Har alla glömt massakern på Sturecompaniet? Alla dörrvaktsbråk, alla våldtäktsdroger, överfallsvåldtäkterna i Humlegården...
Skit händer i alla stadsdelar och det otroligt tragiska i ihjälkörningen är att det faktiskt inte var en olycka utan att det faktiskt skett medvetet, vad jag förstår. Och jag vägrar tro att det folk i allmänhet skulle tycka att det på något vis är mer tragiskt eller otroligt bara för att det hände på Birger Jarlsgatan. Dessa två unga män har nu lämnat flickvänner utan man, barn utan far, familjer utan söner. Vänd inte denna tragedi så att det skulle handla om en så patetisk plats på jorden som Stureplan.

2007-11-08 @ 01:37:37
Postat av: Anonym

Vet inte om du är härligt ironisk eller om du är helt insnöad i en trångsynt låtsas värld...vadå, lyckade människor runt stureplan. Rikare, ja, i vissa hänseenden. Men sen när håller pengar problemen borta? Inte i den riktiga världen. Till viss gräns kan fattigdom driva människor till brott, men den typen av fattigdom är inte den vanligaste brottsorsaken i Sverige. Varför skulle inte rika begå brott i din värld? Det har alltid funnits... bratz som våldtar, gangsters som har ihjäl folk eller understimulerade klass A ungdomar som slår i ren frustration... Stureplan har alltid haft högre brottsstatistik än Fittja eller Rinkeby. Du borde kolla upp fakta istället för att så uppenbart tala utifrån dina egna fördomar och fantasier...

2007-11-08 @ 09:21:34
Postat av: ronnie

Anonym: Klart jag skriver med en klar ironisk ton och självklart så innbillar jag mig inte att alla som hänger på Stureplan är skrupelfria vackra och rika. Jag försöker angripa jargongen som går kring snackandet om Stureplan som en plats för eliten och varför den söker sig till ett och samma ställe.

2007-11-08 @ 12:16:03
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: ronnie

Petra M: jag var faktiskt på platsen igår tillsammans med en av mina väninnor som senare under kvällen får ett samtal där det visar sig vara en av hennes arbetskollegor som blivit ihjälkörd. Och jag är glad för din kommentar för VI GLÖMMER SÅ SNABBT...det gör vi faktiskt.

2007-11-08 @ 12:19:35
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: ronnie

ruby: men det är ju det jag menar...npgonstans finns det en uppfattning om att det ÄR en skillnad, annars hade vi ju inte pratat om ETT SEGREGERAT SAMHÄLLE. Problematiken är ju uppenbart där men när man börjar gräva i skiten så visar det sig kanske att oavsett var man hoppar av tunnelbanan så är det samma lika...

2007-11-08 @ 12:22:36
URL: http://www.wasabiliciousblogg.se
Postat av: ronnie

Tamara: en god väninna till mig kände också ett av offrena, beklagar sorgen.

2007-11-08 @ 12:24:59
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Tamara

Jag kande tva av offren vid Stureplansmassakern, o ett av offren har.. Det gar inte att beskriva det som gar runt i ens huvud.. Tack

2007-11-08 @ 21:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback