dönicke

dönicke

IDAG HAR JAG GJORT MIG FÖRTJÄNT AV ATT LEVA!!!                                

 

kvällens mantra

 

ja, jag får ta en liten fruktcocktail till. ja jag har gjort mig förtjänt av att leva idag. jag får inte loosa ett endast kilo mer så hur tryggt det än må kännas att sitta och frysa och va hungrig så måste jag ner med någonting i systemet. aldrig någonsin i hela världen att jag skulle få ner en minsta liten bit mat men efter mångt och mycket dividerande så lyckades jag i alla fall övertyga mig själv om att ett par jordgubbar och en halv kivi kan jag väl tillåta mig och spetsar jag min cocktail med bara lite lite rom så sover jag lite lite bättre i natt.

 

ibland är det värt att se sig själv i spegeln och se på vad som hänt. se på sig själv med friska ögon och sitta och tjuta rakt ut på sitt skabbiga toalettgolv och bara totalkapitulera inför vad som för den riktiga verkligheten. inte min verklighet utan den riktiga verkligheten. den verkliga verkligheten.

 

jag hatar min spegelbild. jag har blivit så gammal. jag är så gammal så jag är nästan död. jag så nästan död så jag är varken gammal eller ung längre. jag är trasig föråldrad äcklig skröplig gammal tant lika mycket som en regredierad förminskad mycket mycket sjuk åttaåring. en åttaåring som lärt sig att titta djupt ner i flaskan. titta djupt ner i en flaska som inte har några svar. det finns inga svar för jag har inga frågor längre.

 

anorexin har tagit ifrån mig allt. allt som var av värde. jag orkar inte prata med min mamma mer, jag orkar inte med mina vänner, jag orkar inte träna, jag orkar inte umgås, jag orkar definitivt inte ordna fler saker och om sanningen ska hela vägen fram så orkar inte ens gå trehundra meter ner till netto för att köpa mer bär till mina daquiries. jag kan inte koncentrera mig så pass länge att jag klara av att läsa fyra rader i en bok. jag kan titta på bilderna i ett reklamblad och tycka att det är jobbigt att bläddra blad, vända sida. det är jobbigt att duscha, det är oöverskådligt att gå över gården för att boka tid i tvättstugan, knyta skorna, dammsuga, borsta tänderna, klä på sig, klä av sig, byta strumpor, tvätta av smink, byta kanal på teven osv osv…

 

jag spetsar min fruktdrink med rom för att slippa tänka, för att slippa tänka på hur fel det är att ännu en dag ha misslyckats med att uppfylla alla små obetydliga sysslor på sin att göra lista…ställt in avtal efter avtal, missat möte efter möte, svikit, bedragit och lurat och ljugit för alla inklusive mig själv. har jag egentligen ätit idag…har jag druckit vatten? jag vet inte jag minns inte

 

anorexin har satt in dödsstöten som är lika med att ta ifrån mig mig själv och min egen förmåga att tänka klart. det sista jag hade att klamra mig fast vid var mitt intellekt och min älskade lilla hjärna. den funkar inte mer. jag vet inte ens hur jag mår längre, jag vet bara att jag sällan gråter, det är för jobbigt, jag orkar inte det heller.

 

men nu är jag i alla fall lite lugn. jag fick ner lite mer ”mat” bär och vaniljsocker och saft och rom är också mat…kanske inte det bästa men mycket mycket mycket bättre än ingenting alls… kanske hjälper det mig att orka lite mer imorgon, kanske inte…jag vet inte, jag anar det inte, jag orkar inte ens bekymra mig nu.

 

det enda jag vet att mantrat hjälpte lite. ” idag har jag fan gjort mig förtjänt av att leva” idag och inte imorgon… för skjuter jag upp mitt levande många fler dagar nu så hinner jag dö innan jag hunnit med att leva…

 

jag vill ha vår, jag vill vara frisk och jag vill orka. orka cykla längre än 10 minuter fram och tillbaka till skolan, orka baka rågbrödsbullar på morgonen och orka köpa bär på netto, orka fika, orka umgås, orka träna orka ordna allt det där som ordnas skall… det är ett under att jag klara av jobbet. ett fucking jävla under och mirakel. jag undrar hur länge jag lyckas lura dem…jag hoppas det blir länge för om jag lyckas lura dem så kanske jag också lyckas lura mig själv lite, lura mig själv att precis som jag jobbar deltid 20 timmar o veckan kanske jag kan få va frisk på deltid 20 timmar i veckan. det är en början, det är en start. nu får det bara inte bli kallare ute eller snöa mer för då snöar jag inne, snöar inne som en björn som glömt äta sina bär inför vinteridet och svälter ihjäl. och jag vill inte svälta ihjäl. jag har fan i mig gjort mig förtjänt av att leva. jag har fan i mig gjort mig förtjänt av att leva lite längre i alla fall innan jag ska till och gå och dö…


Kommentarer
Postat av: Mamsen

Hej lilla gumman! Ledsen att höra att du inte är tillräckligt sjuk för att läggas in. Jag undrar var gränsen går?????? Det är skandal, för det märks ju att du nu är motiverad. Det är intressant att läsa det du beskriver. Det är målande hur du mår och hur du upplever din anorexia. Jag märker att du eg. har massor av go i dig, det gäller bara att orka plocka fram det.
Du har säkert hört detta förut: det är tanken som styr. Det också den som tar mycket av din energi. (ja självklart att din lilla kropp inte har blivit tankad på rätt sätt, så att den också tar energi).
Det är dags att börja tänka gott om dig själv! Du är både söt, trevlig, rolig, intelligent och SMART!!
Nej Annika , ditt intellekt kan ingen ta ifrån dig. Du är alldeles för hård mot dig själv. Du har så oerhört många positiva sidor och dem MÅSTE du
plocka fram.Varför är det så lätt att säga allt som brister hos en. Skulle vilja att du skrev en jättelång lista på grejer du är bra på, t.ex att du är jätteduktig på att skriva. Det har du spec. visat i dina senaste inlägg, men även de förra "blarriga" (ursäkta får jag säga så?) är fyllda av "smarthet" mm.Vi hörs, för jag bryr mig!En stor värmande bamsekram till Dig, Annika!

2007-02-26 @ 17:52:33
Postat av: Mamsen

Hej lilla gumman! Ledsen att höra att du inte är tillräckligt sjuk för att läggas in. Jag undrar var gränsen går?????? Det är skandal, för det märks ju att du nu är motiverad. Det är intressant att läsa det du beskriver. Det är målande hur du mår och hur du upplever din anorexia. Jag märker att du eg. har massor av go i dig, det gäller bara att orka plocka fram det.
Du har säkert hört detta förut: det är tanken som styr. Det också den som tar mycket av din energi. (ja självklart att din lilla kropp inte har blivit tankad på rätt sätt, så att den också tar energi).
Det är dags att börja tänka gott om dig själv! Du är både söt, trevlig, rolig, intelligent och SMART!!
Nej Annika , ditt intellekt kan ingen ta ifrån dig. Du är alldeles för hård mot dig själv. Du har så oerhört många positiva sidor och dem MÅSTE du
plocka fram.Varför är det så lätt att säga allt som brister hos en. Skulle vilja att du skrev en jättelång lista på grejer du är bra på, t.ex att du är jätteduktig på att skriva. Det har du spec. visat i dina senaste inlägg, men även de förra "blarriga" (ursäkta får jag säga så?) är fyllda av "smarthet" mm.Vi hörs, för jag bryr mig!En stor värmande bamsekram till Dig, Annika!

2007-02-26 @ 17:54:53
Postat av: Mamsen

Ja, men lite tjatig blir jag nog, spec. när jag sänder samma kommentar till dig TVÅ ggr.!
Så himla bra var det väl inte?!
Eller var det det????! undrar en som börjat (!) erkänna för sig själv att jag faktiskt ÄR bra på vissa grejer.
Trots astma , reumatism, post.ca Och att jag fyller 60(häpp) snart. Där kan man snacka om att vara gammal!
Fortsätt och skriv på din blogg. Det gör du så BRA! Kram

2007-02-26 @ 18:02:49
Postat av: ellebelle

Min lilla älskling. Jag tänker på dig och hoppas att min tankeöverföring fungerar! Jag hoppas att jobbet om inte annat ger dig lite trygghet och money och jag hoppas att du trivs där. Att du får ett nice:are umgänge. Att du orkar. Jag saknar dig! Och jag är lika orolig som innan, PUSS

Postat av: Mamsen

Ja men nu var jag väl bara för tjatig : Sända samma kommentar 2 ggr.!!Tyckte antagligen att den var så värdefull eller nåt. Kanske tyckte den var bra...fast jag snart är 60, astmasjuk post-ca. reumatiker.
Vad har DU hittat idag som du är bra på?
Kanske flera saker rent av.
Skriv en lista här eller för dig själv, och fyll på vart efter.
Carpe diem kanske låter hånfullt och klyschigt just nu ,men det är faktiskt ett "ordspråk" jag gillar.
KRAM
Kram

2007-02-27 @ 18:00:24
Postat av: ronnie

thanks sweets, dolls and hearts...

ni får posta och bomba mig hur mkt ni vill..så vet jag att jag lever att det jag skriver ær på riktigt och ækta och verklighetsførankrat...før om det ær något som ær scary så ær det nær overjklighetskænslorna kommer...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback