Delicato...delikat boll...deli-cato-boll...

image606


Okej nu undrar jag en sak och ni ska svara...allihopa...stammisar nyisar...fegisar allihop. det här måste redas ut!!!

Vad heter klumparna på bilden och hur äter ni dem? Äter ni dem överhuvudtaget och i så fall hur ofta, till vad och hur fort?

Jag och Linnsan hade en diskussion om bajsbollarna efter min senaste incident halv tre på natten när jag bestämde mig för att testäta en.

Jag kallar de delicatobollar, jag åt min på mindre än en minut på väg ner för rulltrappan i Zinken och jag tyckte den var skitgod och jag mådde inte illa efteråt? linn tyckte jag var grose och hävdade att normala människor inte kan äta en hel sådär snabbt utan att få lite kräkkänslor efteråt...jag håller inte med...så nu måste jag veta!

Hur gör ni? Sitter ni och pillar i den i timme på ett kafé, slinker den ner av bara farten i väntan på bussen eller skulle ni aldrig köpa rasiståbäket och välja nåt annat istället!

Jag är nyfiken! Tell me!!!!

Sjukaste chokladbollhistorien vinner EN FET LÄNK TILL SIN BLOGG!!

okej nu kör vi!

Kommentarer
Postat av: Tina

Under över alla under, jag åt en igår, första gången på säkert tio år... när jag var liten gjorde vi egna, med havregryn, kaffe och pärlsocker istället för kokos. Jag har ingen aning om man ens får skriva ut ordet utan att bli anklagad för rasim, hets mot folkgrupp eller liknande, men jag har alltid kallat dem "negerbollar". Jag tycker att om någon tar illa upp, eller ens orkar bli illa berörd, skulle skaffa sig något bättre att göra.

Hoppas att du får en trevlig helg!

Postat av: ronnie

åh tina du har helt rätt...fast när jag tänker efter så är de där flufiga lite blekare svennebananvarianten faktiskt de bästa...havrebollen fast som man gör själv med massa kaffe såklart

suck..CRAAAAVIIIINGS!!!!

2008-03-28 @ 13:59:58
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: SnubbeliBubbeli-Pop!

De heter negerbollar, punkt slut.
Jag kan lättigt käka tre på raken.
Man kan hävda att jag inte är riktigt klok, men käka glass och negerbollar, det kan jag.

2008-03-28 @ 14:18:59
URL: http://snubben.wordpress.com
Postat av: Marit

Chokladboll heter det!
Jag trycker i mig den...haha (de få gånger jag köper dem)
Ha en bra fredag !

2008-03-28 @ 14:24:56
URL: http://tiraM.blogg.se
Postat av: Karin

Haha jaru.. Jag gör dom.. chokladbollarna...när ingen ser, ibland rullar jag hela "smet-degen" till en enda stor choklad boll med massa pärlsocker på, eller så gör jag massor med små som jag givetvis äter upp, gärna under en minut.. Inga problem alls. Om jag njuter? Absolut. Synd att det är sån kort njutning bara, för dagarna, veckan efter blir rena rama helvetet.
Tjing Tjing

2008-03-28 @ 14:47:21
Postat av: Lina

Pedagoiska och alltid lika politikskt korrekta som mina föräldrar är så lärde de mig att det heter Chokladbollar, absolut inget annat. (men jag själv skiter fullkomligt i vad nån annan väljer att kalla dem) Jag äter dem oftast under minuten, både på café eller som panikblodsockerhöjare i farten, och jag mår sällan illa efteråt. Blir inte att jag köper dem så ofta, däremot blir en och annan laddning tillverkad hemma i köket tillsammans med kidsen...

2008-03-28 @ 15:55:09
Postat av: ronnie

karin jag blir helt rädd för din story...låter som ett bra uppslag på en hemmskjuten lars von trier film!

the return of the negroballs!!!!

2008-03-28 @ 16:01:05
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: sanna

negerboll forever and ever!

2008-03-28 @ 16:25:50
Postat av: Jenny

Jag kan ju inte låta bli att lägga mig i denna, om inte, livsviktiga diskussion!! Dessa små krabater är bland de smarrigaste som finns!

Men vet ni vad, jag kallar dem för ett mycket egendomligt namn-chokladrundisar! Det har jag alltid gjort, noll clue varför, och så lär det nog förbli.

Ett mycket givande inlägg Ronnie:)

2008-03-28 @ 17:30:28
URL: http://www.jennyhelgen.blogg.se
Postat av: Ummaaaaaaa

Gah nu fick jag minnen från 3an 4an då jag och bästisen gick hem och bakade VARENDA satans dag efter skolan och åt upp varenda smula av plåtarna vi bakat. (Eller smet för den delen) Vi exprimenterade med just bollar ett par gånger: Tillsatte florsocker, vaniljsocker, farinsocker SAMT pärksocker i den vanliga smeten. Hujedamig vad hyperaktiva vi blev efter att det landat i magen. Därför kallar jag numer dessa bollar för Studsbollar.

(Men de med vitt skum i som man kan bli "lurad" av ibland på fik är MYCKET godare.)

2008-03-28 @ 19:17:34
URL: http://umma.blogg.se
Postat av: tova

Jag äter på två sätt:
1) Jag häver i mig bollen på en halv minut så att fingrarna blir kladdiga och munnen och läpparna blir kladdiga!

2) Jag bryter av små, små delar och äter lite i taget i kanske tio minuter tills det bara är halva bollen kvar. Då tar jag den och gör som nummer ett. Sedan slickar jag noggrannt av fingrarna.

2008-03-28 @ 19:42:16
URL: http://irinisa.blogg.se
Postat av: Mad's

Jag tänker härma Tova som den apa jag är och svara i två alternativ.

1. Vid slavjobb på Solvalla så hets-äts den i fjärdedelar ståendes i kylrummet. Resterande del får vila i fickan tills nästa gång man kan tjuvrasta och energiknarka.

2. I café-fika-fall blir den skivad med kniv och äten i smådelar så man slipper kladda så överjävligt.

Jag säger helt enkelt kokosboll eftersom jag aldrig äter dem med pärlsocker på...

Mycket med de där XD

Postat av: emma

haha gu så roligt nu måste jag dela med mig av vilken story jag associerar till gällande hm, negerbollarna, choklarbollarna, kokosbolarna?
Min pappa har mer än en gång berättat om ett bröllop han besökte, där de bjöds på trevlig mat med väldigt gott rödvin och ovanligt nog ett utbud av xx-bollarna. Under middagens avrundning skjuter någon dock av ett skämt av sådan komik att min käre far helt utan återhållning sprut-garvar en skön mix av rödvin och chokladboll tvärs över bordet och pricksäkert träffar brudens klänning!
DEN DU.
haha puss och kram!

2008-03-28 @ 21:01:15
URL: http://www.dushi.blogg.se
Postat av: Lina

Kom på en sak till...
Till advent och jul så brukar jag smaksätta dem med glögg istället för kaffe och även smyga i lite extra glöggkryddor. Då blir det glöggbollar! =)

2008-03-28 @ 21:08:23
Postat av: DamnCat

Undrar om jag är den enda som varit så smidig och beställt en NEGERBOLL när det stod en svart snubbe bakom kassan...? :) Min kompis höll på att dö för hon tyckte det var så pinsamt och jag fattade ingenting. Sen förklarade hon och jag fattade fortfarande inte. Det heter ju negerboll liksom :)

2008-03-28 @ 23:40:55
URL: http://damncat.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Det beror på hur den ser ut inuti...
Det kan ju vara så väl kokosboll som delikatoboll och chokladboll :)

2008-03-29 @ 00:32:28
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: Tina

Tack för fina ord

klockan börjar bli mycket och det
är dags att städa. men inte ikväll, ska sova utför för förste gångern ..på väldigt länge.
Städning får vänta tils
morgondgen,,,,

2008-03-29 @ 03:55:35
URL: http://lunenoire.blogg.se
Postat av: Tina

Tack för fina ord

klockan börjar bli mycket och det
är dags att städa. men inte ikväll, ska sova utför för förste gångern ..på väldigt länge.
Städning får vänta tils
morgondgen,,,,

2008-03-29 @ 03:57:51
URL: http://lunenoire.blogg.se
Postat av: ronnie

ahhh shit vad ni är underbara här finns ju ingen ände...shit det här blir svåååååårt

2008-03-29 @ 08:15:49
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Sofia

Negerboll eller chokladboll om det är den där hemmagjorda varianten med smör, kakao och havregryn. Delicatoboll om den är just från Delicato :)

De hemmagjorda neger-/chokladbollarna äts alltid frysta. Jag gillar inte alls när de är sådär varma och nygjorda och kletiga, utan vill ha lite tuggmotstånd.
Delicatobollar mumsas helst ur nyöppnade kartongen i torrförrådet på jobbet när man är i behov av sockerkick.

2008-03-29 @ 10:36:46
URL: http://sofia-isobel.blogspot.com
Postat av: Rebecca

jag säger cocosbollar...

2008-03-29 @ 11:09:56
URL: http://beccellie.blogg.se
Postat av: ronnie

vad är det för jobbförråd ni har allihopa jag hajjar inte...jag har inget jobbförråd med delicatobollar var finns dem?

2008-03-29 @ 11:52:36
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Skinhead Barbiedoll

NEGERBALLAR! & jag äter dom rysligt fort.

2008-03-29 @ 18:47:53
URL: http://SkinheadBarbiedoll.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag säger invandrarbulle med mjäll! =D

2008-09-04 @ 19:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback