Extra Extra read all about it...

Fler och fler webtidningar hakar på trenden att låta blogginlägg som refererar till artikeln hamna som en klickbar länk i slutet av texten. Aftonbladet hade smygpremiär igår och idag ser jag att Dagens Nyheter använder sig av samma system.

Om jag till exempel kommenterar DN´s artikel om att högskolestudenter från Södertörns Högskola tenderar att få jobb lätt efter avslutad utbildning och Pingar Twingly.se så dyker det upp en länk till mitt blogginlägg på DN´s websida om jag inte fattat det helt fel...

Det skapar ju helt nya möjligheter för bloggare verses journalister... och kontroversen i min kommentar till den artikeln jag läser på Dagens Nyheters hemsida blir lite intressant...

För plösligt så är det inte utbildning, jobb och skola som är den enda vägen för att nå ut...nu kan i princip vem som helst sitta och blogga guld eller bullshit men med hjälp av enkla länkkoder synas i massmedia...eller?



Det har plötsligt skapats en ny kategori streebers:


Förutom de gamla hederliga streeberserna som som jobbar sig uppåt via grund-högskola och slutligen får cred för sin möda och sitt slit för att de faktiskt gör ett bra jobb och skapar produkter, text, eller annat arbete av värde och lyckats ta sig in på en arbetsmarknad de fått slåss och gå över lik för att komma in på. Till den här kategorin hör väl tjaa veti sjutton...hjärnskirurger...eller okej jag ska hålla seriös ton nu...naturvetare, teknologer och ekonomer till exempel.


Sen har vi kategori nummer ny och då syftar jag till bloggarna framförallt. Illustratörer, skribenter, fotografer, kreativt skapande hobbykonstnärer och poeter vad vet jag...Alla de som fullkomligt spottar spyr och vräker ut gratis jobb och material på nätet i form av text ord och bild i ett tempo som skulle hålla för den hårdast pressade kvällsblaskan...Självlärda hårt knocklande arbetsmyror som oftast hobbyjobbar lite vid sidan av sina riktiga jobb med det de brinner för...

you get the piont right ?

och fan vad svårt det här var att ha en bra åsikt om för jag vet inte riktigt vad jag tycker...

men tanken föddes av att jag fick ett meddelande på msn nyss där det stod...

"haha online igen, har du inget jobb i sthlm eller haha"

meddelandet kom från min gamla arbetskollega nere på skitresturangen i Köpenhamn...hon har precis blivit promotad till kökschef med högre lön och större ansvar för verksamheten...det innebär att det nu är hon som ska avgöra storleken på cheese and baconburgarna och om hon lyckas snåla till det ordentligt och ge minimala portioner till gästerna utan att de klagar så kan hon få en ytterligare bonus på 2000 spänn i månaden för att hon som kökschef håller kostnaderna nere på svinn i köket...det kan man bland annat göra genom att ge peronalen rester till mat, snåla på bröd och kakor och hålla skyhöga priser...det är det som är hennes värld nu, det är det hon får betalt för

så ska jag bli stött eller skadeglad åt hennes meddelande?

jag jobbar ju inte nu, inte på riktigt iallfall...det är ingen som ger mig bonus för det jag skriver

haha...eller?

men å andra sidan så gör jag ju precis det jag har lust med just nu. jag skriver, festar arslet av mig och lever och jag tror fortfarande stenhårt på konceptet att om man vill komma någonvart så gör man det  i know it...

så...Anna!

min uppmaning till dig är

you keep counting your french fries

och i´ll keep up the good work... med eller utan avslutad utbildning, med eller utan arbetsgivare och chef...med eller utan lön för mödan...just nu iallafall


där jag är nu vill jag vara och det räcker för mig och om det nu funkar så att några av DN´s högskoleintresserade läsare halkar in på min blogg så är det ju bara en extra spark i röven för mig...jag får väl skärpa till mig helt enkelt om de ska gilla det jag skriver...det är mitt mission just nu...du räknar pommes och jag räknar läsare...är vi överens då? spelar vi i samma liga?

well min poäng är iallfall att jag gillar möjligheterna som massmedia ger oss...jag hejjar på det här

hejja hejja hejja

hejja för pingar och länkar

hejja för er som får jobb efter högskolan också


hejja er, hejja mig och hejja Dagens Nyheter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback