surrealistisk festival i däneland...

jag bor ju i danmark och pratar och skriver i princip flytande danska

ändå har jag oftare än sällan mycket mycket MYCKET svårt att förstå mig på det danska släktet...

de är så jävla brutala danskarna...i sin person, utstrålning och mentalitet. det är liksom no mercy

roskilde tisdag

när vi anlände till roskildefestivalen blev jag iofs påhoppad av en svensk och inte en dansk...det var nån vidrig och full liten brud som skrek efter mig om jag var lesbisk och ville knulla med henne för 20 spänn, nej tack sa jag jag knullar inte för pengar och gick vidare då slängde hon en oöppnad öl efter mig och skrek att hon ändå inte ville knulla med mig för att jag hade för spinkiga ben men att jag skulle ta en öl och va glad och ha en god festival...

vi kom på tisdagen och hon hade säkert varit där sen söndag och anammat den danska kulturen... för det är vad jag kallar typiskt danskt beteende, rakt brutalt men med en trevlig liten vänlig twistande griseknorr på slutet.

vi slog läger vid ett gäng på minst 150 pers från umeå...det var trevligt i en timme sen pallade vi inte med umeå mer. alla kände alla och alla hade knullat med alla och ju senare på kvällen det blev desto fler insidestorys kom det fram från håll och kanter...plötsligt hade jag stenhård koll på vem som gått i samma klass sen trean och hånglat med fel kille från fel stad ochhon var visst egentligen lesbisk men det visste inte hennes pojkvän som iofs hade strulat med hennes bästa polare för två år sen på studentbalen och satt på hennes lillasyrra en timma senare inne på toaletten...typ...

efter den incest incest familjefestkvällen så lämnade vi umeå ifred.

roskilde onsdag

himlen antar gråare och gråare färg, lervällingen börjar bli ett oundvikligt faktum...de sista grästråna försvinner i dyn och framåt kvällen är det så kallt och jävligt att vi ger upp och går och lägger oss tidigt

roskilde torsdag

vaknar av smattret på tältduken
....smatter

...smatter smatter...

...SMATTER SMATTER BRRRRRR BANG BANG BANG BLIXTRAR OCH DUNDER...

stella trotsar regenet och går och köper regnponchos

jag emigrerar till våra nya danska grannars läger får en fin balonghatt som ser ut som en jättekuk som jag får ha på huvudet, blir bjuden på hot and sweet, fiscehrmasn och carlsberg och sen är det faktiskt inte så jobbigt att det regnar mer och målnen ser faktiskt inte så gråa ut längre om man tittar noga och näääähhh inte fryser jag inte

kl halv sex på efternmiddagen är jag skitfull efter allt för mkt hot and sweet och jag och stella fightar oss upp till baren där vi ska jobba inne på området...

resten är som en dimma... allt jag minns är att jag gjorde säkert 300 mojitos och dubbelt så många cosmoploitan, strawberry daquiries, maragarietas och creamy bananas den kvällen...sen e allt svart

himlen e svart men det har slutat regna...vi sover i ett par timmar sen e det upp och jobba igen

roskilde fredag

när vi går av passet klockan åtta på kvällen är jag sä sönderstressad och dyngfull av att ha smakat på alla drinkar jag gjort hela dan att jag inte kan varva ner på en timme. tecnomusiken från baren dunkar fortfarande i mina ådror och det känns som att hjärtat slår i samma takt som pulsen i de technobeats jag shakat cocktails till hela natten...

jag minns inte så mkt av den här kvällen heller... jag tror vi hänger en del med krillan på backstage ser några band...dricker lite gratis öl och bara njuter av ledigheten...shoppar, glider...nu e det festival på riktigt och UPPEHÅLLSVÄDER DESSUTOM

roskilde lördag

morgonchillar i mediebyn med gratis öl och dagens tidning och nachossnacks

trevligt...fortsätter dagen med intag av massa smirnoff ice, rom och cola, gin och tonic, bacardi raz och scheppes med mera med mera med mera fucking mera...

dansar till the Who i leran framför oranga scenen
dansar i leran till 120 days på odeon
snor lite sprit från den ekologiska baren
lite mat från en papperskorg

sen går allt åt helvete och stella blackoutar och försvinner på natten...med min ylletröja...jag går hem och lägger mig, missar red hot spela men det gör inget för de sög tydligen ändå...

roskilde söndag

jag går och går och går coh går och går och går strövar fram och tillbaka över hela festivalområdet som liknar ett övergivet flyktingläger i morgontimmarna...har sjukt mkt ångest... ingolf och anorexia skriker i öronen på mig... du har ätit nachos du har ätit hamburgare du har ätit kycklingwok du har ätit toastbröd du har ätit choklad AHHHHHHH DU MÅSTE STRAFAS NU DÖR DU NU DÖR DU NU GÅR VÄRLDEN UNDER...

jag fortsätter gå och gå och gå...planlöst strövande klaffsar och kämpar mig runt i leran...

landar tillsist inne på backstage...hittar krillan...

äter en rågbrödstoast

mår inte avsevärt mycket bättre...

tar en öl

mår lite bättre

tar en slushice margeritha och en long island cosmpolitan...

mår plötsligt skitbra!!!

ser the ark spela och nåt litet elektroniskt band vid namn electrelane

allt e bara guld och gröna skogar och tre drinkar senare så e klockan jobbadags igen och sen e allt bara bajs och misär och helvete

vi stänger baren, häller ut all överbliven sprit och sen e jag och stella så pajj och trasiga att vi bestämmer oss för att åka hem kl 2 på natten

packar ihop tältet och drar...innan vi hoppar på tåget snubblar vi i mörkret över ett monument av övergivna gummistövlar... kusligt... minst tusen par leriga sorgliga ensamma och övergivna par gummistövlar i olika form och storrlek står längs med tågrälsen jämte peroongen...vissa snyggt uppradade par i par andra med makan långt borta åt helvet slarvigt slängda lite huller om buller...

surrelaism

tillbaka i köpenhamn e hela stan full av övergivna gummistövlar i gathörn och på trottoarkanter står de...

som konkreta manifestationer på att här, här minsan har det gått och stått en riktigt festivalsugen dansk...ännu en överlevare av roskildeveckan...



ingenting stoppar en festivalsugen dansk

inte ens 55 milimeter regn, lervälling och vattenfyllda tält

ingenting stoppar en festivalsugen dansk med gummistövlar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback