Utslängd på gatan IGEN!!!!


HA HA HA HAAAAAAAAAA!!!!!

tillåt mig att hysteriskt skratta åt min egen jävla missär....

enligt wikipedia så skiljer man på hemslösa och nomader, där den senare gruppen har hemlöshet som en så kallad livsstil...JA SKRATTAR HÖGT IGEN HA HA HA LIVSSTIL!!!!!! HUR FAN KAN MAN KALLA DET LIVSSTIL SOM OM DET VORE NÅT JÄVLA MEDVETET VAL LIKSOM!!!!

jag tror Iiallfall att jag gått från proffsnomad till world wide webvinnare på att va hemlös. jag skulle faktiskt vilja påstå att det nog inte finns en endaste ena lika cool snygg och tuff wreckad och roadkillad brud därute som är så kungligt bra på att hamna på gatan som jag.

Under de tre senaste 6 veckorna har jag flyttat TRE gånger. Det är tom hög statistik för att va ronnie roadkill och alla tre gånger så har jag mer eller mindre trott att nu får det fan va nog på ett tag iallfall. Så nu e jag crazy baglady igen... med mitt liv nerpackat i diverse färgglada plastkassar från budgetfrirman systrarna grenes här i köpenhamn. Shit jag kan inte ens flytta med stil utan bygger torn på min stackars innerstadscykel och proppar ner allt i cykelkorgar, sadelväskor och spänner fast min mdrass och mitt duntäcke på pakethållaren.

gosh what a life....

hemlös

Mer om hemlöshet ur Wikipedia >>>


Det finns många orsaker till hemlöshet. Vissa menar att problemet kommer sig av de hårdare kraven på hyresgäster som uppstått under de senaste årtiondena och snabbare vräkningar.

Mjukare lagar för omhändertagandet av mentalsjuka har gjort att människor som hör hemma på vårdhem istället får bo på gatan. I USA uppskattas andelen mentalsjuka av de hemlösa till en tredjedel.

En annan orsak till hemlöshet kan vara missbruk av droger. Missbrukarna utgör också en stor andel av de hemlösa. Det råder dock delade meningar om ifall missbruket är en orsak eller en konsekvens av hemlösheten, men oavsett vilket som kommer först är missbruk av droger en försvårande omständighet för att åter komma in i bostadssystemet eftersom det är svårare att behålla sin inkomst ifall drogproblemen är svåra. I många fall ligger roten till de problemen i sexuella övergrepp, barnmisshandel eller något annat trauma, något som också förorsakar splittring av familjer.

Enligt en statlig enkät i Storbritannien är de tre orsaker som flest hemlösa anger för att förlora sin tidigare bostad:

  • föräldrar, släktingar eller vänner som inte kan eller vill inhysa dem,
  • ett havererat förhållande,
  • ett korttidskontrakt som gått ut

Demografi [

De flesta av de hemlösa har traditionellt sett varit ensamstående män. Men under 1980-talet ökade antalet familjer utan hem bland de hemlösa, framför allt familjer bestående av ensamstående kvinna med barn.

I många andra länder är en stor del av de hemlösa också krigsveteraner. Fysiska handikapp som försvårar vanliga arbeten är inte ovanliga bland hemlösa.

Tillvaro

Hemlösa hamnar ofta i en ond cirkel. Utan telefonnummer, hemadress eller en plats där man kan tvätta sig och byta kläder, är det svårt att få och behålla ett jobb.

Trots det har vissa hemlösa arbeten. Men de flesta söker andra sätt att skaffa pengar. Tiggeri är ett sätt, men på många platser är det olagligt - dessutom är inte alla tiggare hemlösa. Att bli gatuförsäljare, gatumusikant eller uppträda på andra sätt där andra människor går kan vara en annan lösning. Många hemlösa säljer tidningar om hemlöshet, såsom Situation Sthlm, Faktum (Göteborg) och Aluma (Malmö). (Motsvarande tidning i Storbritannien och Australien heter The Big Issue, och i USA finns flera olika: StreetWise, Street Sheet och Street Roots.) De flesta sådana tidningar har krav på drogfrihet.

I många städer blir gatuförsäljare, tiggare och hemlösa som sover utomhus bortkörda av polisen. Trenden kallas kriminalisering av hemlöshet, och motiveras ofta med argument om stadsbilden.

Varje år dör ett par hemlösa i Sverige p.g.a. vinterkylan, och många blir sjuka. Därför tenderar städer med milt väder och bra socialt klimat att få fler hemlösa. Härbärgen och soppkök som drivs av frivilliga, staten eller olika religiösa samfund blir ibland räddningen för de hemlösa.

Olika typer av hemlösa

Hemlöshet bör inte definieras som enbart att vara utan ett hus, utan som att sakna en säker plats att skapa trygga levnadsrutiner på. Därför har den australiensiska statistiska byrån har kommit fram till följande fem undergrupper:

  • utomhusboende
  • katastrofutrymningsoffer
  • sådana som temporärt bor hos vänner
  • härbärgeboende
  • husvagnsboende

_________

jag läser med skräckblandad förtjusning...det enda som wikipedia saknar är ett test längst på sidan som går nåt i stil med "hur pass hemlös är du"???

fyll i följande enkät och se om du ligger i riskzoen...

hmmm kanske borde sälja in idén....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback